Niemand wil tijdens haar of zijn werk in een agressieve of gewelddadige situatie terechtkomen met een klant. Toch komt dit helaas nog te vaak voor. Het is belangrijk dat je weet hoe je hier goed mee om kan gaan. Wij geven je de handvatten zodat jij weet hoe je zo’n situatie zoveel mogelijk kan voorkomen.
Maar eerst gaan we iets dieper in op de vormen van agressie en geweld. We spreken hiervan wanneer je fysiek of verbaal wordt lastiggevallen, bedreigd of aangevallen. Dit geldt overigens voor zowel klanten als collega’s. We onderscheiden:
Gelukkig kan met een goede houding veel worden voorkomen. Wij geven je een paar tips:
Als iemand agressief wordt, ga dan niet de discussie aan. Geef aan dat je degene hoort en haar of hem begrijpt. Behoud oogcontact en neem de persoon in kwestie serieus. Stel echter wel grenzen en probeer samen naar een oplossing te komen. Wordt degene erg agressief, twijfel dan niet en sla alarm bij de politie.
Lees hier meer over op onze pagina.